Prywatne
Rodzaj: Religia
Opis
--MAMUCI ANTYFONARZ W EFEKTOWNEJ OPRAWIE--
--EDYCJA WIELKIEJ RZADKOŚCI--
Unikalna możliwość nabycia starodruku o niespotykanie wielkim formacie i równie wielkiej rzadkości.
Przedmiotem sprzedaży jest widowiskowy, 18-wieczny Antyfonarz w spektakularnej oprawie z epoki. Pozycję tę wydrukowano w oficynie Claude'a Simona, nadwornego drukarza królowej, księcia de Bourbona oraz m.in. arcybiskupa paryskiego. Liturgiczne druki Simona, z racji niewielkich nakładów (przewidziane były bowiem na użytek lokalny, do parafii i zakonów danej diecezji) są w zasadzie niemal przemilczane w literaturze tematu i nieobecne w zbiorach bibliotecznych na świecie, o egzemplarzu aktualnie oferowanym udało się jednak znaleźć pewne wzmianki bibliograficzne (por. dalej).
Drukarz ten wydał w ramach swoistej "serii" wydawniczej druki na użytek poszczególnych miejscowości: Graduał - również dla Chartres, Antyfonarz i Graduał dla Puy (obecnie Le-Puy-on-Velay), Antyfonarz dla Frejus, Graduał dla Frejus (o ogromnych wymiarach) oraz maleńkiego formatu Antyfonarz i Graduał na użytek paryski.
Chartres to istotne pod względem religijno-pielgrzymkowym miasteczko w północno-centralnej Francji, stanowiące już w czasach średniowiecznych ważny ośrodek kultu. Jest również siedzibą biskupstwa (miastem diecezjalnym) oraz ma przepiękną katedrę. Ważność ośrodka uzasadniała wydanie osobnych druków liturgicznych stricte dla tego miejsca.
Autor: wydane na zlecenie Mnsgnra Jeana-Baptiste'a-Josepha de Lubersaca, biskupa Chartres w latach 1780-1802
Tytuł: Antiphonaire de Chartres (tj. Antyfonarz na użytek Chartres)
Miejsce wydania: Paryż
Drukarz: Cl. [Claude] Simon, drukarz arcybiskupa Paryża Antoine'a-Éléonora-Léona Leclerca de Juigné (który to musiał uciekać z Francji w czasie rewolucji)
Data wydania: 1784 (starodruk)
Język: łacina, francuski.
Format: in-plano (porównywalny wielkością z tzw. folio słoniowym) - ok. 52,5x37 cm, gruby na 14,5 cm, o wadze około 12 kg (!) Imponujący olbrzym - do porównania z Antyfonarzem na zdjęciu użyto wielkoformatowego folio 33 cm - wygląda przy nim więcej niż niepozornie.
Kollacja: [2] 474 [2] CCCXVI s. Egzemplarz w pełni kompletny, co nieczęste w wypadku druków liturgicznych, które wskutek ciągłego użytkowania często traciły karty.
Oprawa: wysokiej klasy oprawa pełnoskórzana z epoki, wykonana w typie opraw o wiele wcześniejszych - stylistyką nawiązuje bowiem do epoki inkunabułowej, choćby poprzez obecność zapinek (zachowanych obecnie fragmentarycznie) czy tłoczonych, geometrycznych zdobień okładek. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na bardzo nietypowy sposób wiązania kart - w przeciwieństwie do zwyczajowego łączenia ich w składki i niewidocznego dla oka wiązania w blok pod skórą grzbietu, w tym egzemplarzu niezłożone karty (tj. formatu plano) grupowano i wiązano po zewnętrznej stronie grzbietu.
Stan: ładny egzemplarz, jak na druk do stałego użytku liturgicznego natomiast - bardzo ładny. W przeciwieństwie do znakomitej większości druków użytku liturgicznego, ten nie nosi większych śladów użycia, brak zalań, śladów świec, wyrwanych kart czy reparacji. Obecne są niewielkie postrzępienia i przybrudzenia pierwszych kart, miejscami naddarcie kart w tekście. Ładny+ egzemplarz.
Dodatkowe walory artystyczne: piękna, bogata i zróżnicowana typografia muzyczna stanowiąca zdecydowaną większość druku - wymagająca dużych umiejętności zecerskich, w kilku miejscach zdobienia miedziorytnicze.
Referencje bibliograficzne: brak w katalogach, edycję odnotowuje natomiast katalog WorldCat pod numerem 79*****90 (https:/worldcat.org/title/7******90)
Rzadkość: Bardzo rzadkie. WorldCat notuje zaledwie jeden inny egzemplarz w światowych bibliotekach - we Włoszech. Pozycję wzmiankuje jeszcze Pierre M. Conlon w swym Le siècle des Lumières: bibliographie chronologique [2001], odnotowując 3 inne egzemplarze we Francji - 1 w Besançon i 2 w Chartres właśnie.
Zdjęcia: https:/photos.app.goo.gl/pfm8MCfWWBnrWbJw8
--EDYCJA WIELKIEJ RZADKOŚCI--
Unikalna możliwość nabycia starodruku o niespotykanie wielkim formacie i równie wielkiej rzadkości.
Przedmiotem sprzedaży jest widowiskowy, 18-wieczny Antyfonarz w spektakularnej oprawie z epoki. Pozycję tę wydrukowano w oficynie Claude'a Simona, nadwornego drukarza królowej, księcia de Bourbona oraz m.in. arcybiskupa paryskiego. Liturgiczne druki Simona, z racji niewielkich nakładów (przewidziane były bowiem na użytek lokalny, do parafii i zakonów danej diecezji) są w zasadzie niemal przemilczane w literaturze tematu i nieobecne w zbiorach bibliotecznych na świecie, o egzemplarzu aktualnie oferowanym udało się jednak znaleźć pewne wzmianki bibliograficzne (por. dalej).
Drukarz ten wydał w ramach swoistej "serii" wydawniczej druki na użytek poszczególnych miejscowości: Graduał - również dla Chartres, Antyfonarz i Graduał dla Puy (obecnie Le-Puy-on-Velay), Antyfonarz dla Frejus, Graduał dla Frejus (o ogromnych wymiarach) oraz maleńkiego formatu Antyfonarz i Graduał na użytek paryski.
Chartres to istotne pod względem religijno-pielgrzymkowym miasteczko w północno-centralnej Francji, stanowiące już w czasach średniowiecznych ważny ośrodek kultu. Jest również siedzibą biskupstwa (miastem diecezjalnym) oraz ma przepiękną katedrę. Ważność ośrodka uzasadniała wydanie osobnych druków liturgicznych stricte dla tego miejsca.
Autor: wydane na zlecenie Mnsgnra Jeana-Baptiste'a-Josepha de Lubersaca, biskupa Chartres w latach 1780-1802
Tytuł: Antiphonaire de Chartres (tj. Antyfonarz na użytek Chartres)
Miejsce wydania: Paryż
Drukarz: Cl. [Claude] Simon, drukarz arcybiskupa Paryża Antoine'a-Éléonora-Léona Leclerca de Juigné (który to musiał uciekać z Francji w czasie rewolucji)
Data wydania: 1784 (starodruk)
Język: łacina, francuski.
Format: in-plano (porównywalny wielkością z tzw. folio słoniowym) - ok. 52,5x37 cm, gruby na 14,5 cm, o wadze około 12 kg (!) Imponujący olbrzym - do porównania z Antyfonarzem na zdjęciu użyto wielkoformatowego folio 33 cm - wygląda przy nim więcej niż niepozornie.
Kollacja: [2] 474 [2] CCCXVI s. Egzemplarz w pełni kompletny, co nieczęste w wypadku druków liturgicznych, które wskutek ciągłego użytkowania często traciły karty.
Oprawa: wysokiej klasy oprawa pełnoskórzana z epoki, wykonana w typie opraw o wiele wcześniejszych - stylistyką nawiązuje bowiem do epoki inkunabułowej, choćby poprzez obecność zapinek (zachowanych obecnie fragmentarycznie) czy tłoczonych, geometrycznych zdobień okładek. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na bardzo nietypowy sposób wiązania kart - w przeciwieństwie do zwyczajowego łączenia ich w składki i niewidocznego dla oka wiązania w blok pod skórą grzbietu, w tym egzemplarzu niezłożone karty (tj. formatu plano) grupowano i wiązano po zewnętrznej stronie grzbietu.
Stan: ładny egzemplarz, jak na druk do stałego użytku liturgicznego natomiast - bardzo ładny. W przeciwieństwie do znakomitej większości druków użytku liturgicznego, ten nie nosi większych śladów użycia, brak zalań, śladów świec, wyrwanych kart czy reparacji. Obecne są niewielkie postrzępienia i przybrudzenia pierwszych kart, miejscami naddarcie kart w tekście. Ładny+ egzemplarz.
Dodatkowe walory artystyczne: piękna, bogata i zróżnicowana typografia muzyczna stanowiąca zdecydowaną większość druku - wymagająca dużych umiejętności zecerskich, w kilku miejscach zdobienia miedziorytnicze.
Referencje bibliograficzne: brak w katalogach, edycję odnotowuje natomiast katalog WorldCat pod numerem 79*****90 (https:/worldcat.org/title/7******90)
Rzadkość: Bardzo rzadkie. WorldCat notuje zaledwie jeden inny egzemplarz w światowych bibliotekach - we Włoszech. Pozycję wzmiankuje jeszcze Pierre M. Conlon w swym Le siècle des Lumières: bibliographie chronologique [2001], odnotowując 3 inne egzemplarze we Francji - 1 w Besançon i 2 w Chartres właśnie.
Zdjęcia: https:/photos.app.goo.gl/pfm8MCfWWBnrWbJw8
ID: 877594914
xxx xxx xxx
Dodane 14 maja 2024
Antyfonarz MAMUCI Paryż 1784 Rok
6 900 zł
do negocjacji
Użytkownik
Lokalizacja