Prywatne
Stan: Nowe
Opis
Cyberkultura, internet, spoleczerstwo to seria ksiazek poswieconych kulturze i gospodarce wieku informacji.
Lawrence Lessig, profesor prawa na Uniwersytecie Stanforda, zalozyciel Center for Internet and Society (CIS), zalozyciel i prewodniczacy Creative Com-
CREATIVE
mons, dyrektor Edmond J. Safra Center for Ethics na Uniwersytecie Harvarda.
Studiowal prawo na Yale Law School, filozofe na Cambridge University, zarza- : dzanie na Uniwersytecie Pensylwanii. Autor Code. Version 2.0 (2007), Wolna kultura, (2004, wyd. pol. 2005), The Future of Ideas (2001), Code and Other Laws of Cyberspace (1999).
Wiecej informacji o profesorze Lessigu na: www.lessig.org
Lawrence Lessig jest krytykiem tradycyjnych praw autorskich. Jego zdaniem nie uwzgledniaja one rozwoju technologii komunikacji i zwiazanych z tym zmian zasad produkaji kulturalnej. W kulturze ery internetu ludzie ponownie zaangazowali sie w aktywne tworzenie kultury, zyskali wiecej prestrzeni do polityczne- go dzialania i wciaz odkrywaja nowe mo¿liwosci uezestnictwa w kulturze. W ksia¿ce Remiks. Aby sztu- ka i biznes rozkwitaly w hybrydowej gospodarce dowodzi take, ze obowiazujace prawo autorskie w znacznej mierze jest nieskuteczne - wojna z wymiana plików toczy sie juz od dziesieciu lat. W epoce sieci spolecznosciowych kazde uzycie oznacza wykonanie kopii danego utworu - a tym samym naruszenie obowiazujacego prawa autorskiego. Zaniem Lessiga podstawowym problemem prawników jest zbytnie przywiazanie do dwudziestowiecznej definicji pojecia „kopia utworu". Uwaza, ¿e w stosowaniu tego poje- cia wieksza wage nalezy zwraca‹ na kontekst, w jakim jest ono uzywane. Now prawo powinno dawaé wiecej wolnej prestrzeni da legalnego uzytkowania chronionych dziel. Prawodawcy powinni zadawa‹ sobie pytanie, czy maja do czynienia z komercyjnym wykorzystywaniem dziela, czy tez z jego twórcza, amatorska modyfikacja.
Inspiracia do napisania tej ksiqzki jest wojna o prawa autorskie, prez którq ludzie prawomys/ni rozumieja nie wone preciwko prawom autorskim prowadzong prez piratów, lecz wojne preciwko piractwu, które „zagraza pretrwaniu" okreslonych wainych branz amerykariskiego premyslu. Uwaiam, ¿e nie powinnismy prowadzic tej wojny. Uwazam tak nie dlatego, ze prawo autorskie jest wedlug mnie niewaine. Przeciwnie, wie- rze w pokój, poniewa: koszty tej wojny przekraczajg jakiekolwiek korzysci, przynajmniej jesli rozwa¿y sie zmia- ny w obecnym systemie prawa autorskiego, które mogg zakoriczy‹ wojne, jednoczesnie zapewniajac artystom
¡autorom odpowiedniq ochrone.
Lawrence Lessig, z Przedmowy
ISBN 978********-010-1
REMIX
9/09
01367
WYDAWNICTWA AKADEMICKIE | PROFESJONALNE
Lawrence Lessig, profesor prawa na Uniwersytecie Stanforda, zalozyciel Center for Internet and Society (CIS), zalozyciel i prewodniczacy Creative Com-
CREATIVE
mons, dyrektor Edmond J. Safra Center for Ethics na Uniwersytecie Harvarda.
Studiowal prawo na Yale Law School, filozofe na Cambridge University, zarza- : dzanie na Uniwersytecie Pensylwanii. Autor Code. Version 2.0 (2007), Wolna kultura, (2004, wyd. pol. 2005), The Future of Ideas (2001), Code and Other Laws of Cyberspace (1999).
Wiecej informacji o profesorze Lessigu na: www.lessig.org
Lawrence Lessig jest krytykiem tradycyjnych praw autorskich. Jego zdaniem nie uwzgledniaja one rozwoju technologii komunikacji i zwiazanych z tym zmian zasad produkaji kulturalnej. W kulturze ery internetu ludzie ponownie zaangazowali sie w aktywne tworzenie kultury, zyskali wiecej prestrzeni do polityczne- go dzialania i wciaz odkrywaja nowe mo¿liwosci uezestnictwa w kulturze. W ksia¿ce Remiks. Aby sztu- ka i biznes rozkwitaly w hybrydowej gospodarce dowodzi take, ze obowiazujace prawo autorskie w znacznej mierze jest nieskuteczne - wojna z wymiana plików toczy sie juz od dziesieciu lat. W epoce sieci spolecznosciowych kazde uzycie oznacza wykonanie kopii danego utworu - a tym samym naruszenie obowiazujacego prawa autorskiego. Zaniem Lessiga podstawowym problemem prawników jest zbytnie przywiazanie do dwudziestowiecznej definicji pojecia „kopia utworu". Uwaza, ¿e w stosowaniu tego poje- cia wieksza wage nalezy zwraca‹ na kontekst, w jakim jest ono uzywane. Now prawo powinno dawaé wiecej wolnej prestrzeni da legalnego uzytkowania chronionych dziel. Prawodawcy powinni zadawa‹ sobie pytanie, czy maja do czynienia z komercyjnym wykorzystywaniem dziela, czy tez z jego twórcza, amatorska modyfikacja.
Inspiracia do napisania tej ksiqzki jest wojna o prawa autorskie, prez którq ludzie prawomys/ni rozumieja nie wone preciwko prawom autorskim prowadzong prez piratów, lecz wojne preciwko piractwu, które „zagraza pretrwaniu" okreslonych wainych branz amerykariskiego premyslu. Uwaiam, ¿e nie powinnismy prowadzic tej wojny. Uwazam tak nie dlatego, ze prawo autorskie jest wedlug mnie niewaine. Przeciwnie, wie- rze w pokój, poniewa: koszty tej wojny przekraczajg jakiekolwiek korzysci, przynajmniej jesli rozwa¿y sie zmia- ny w obecnym systemie prawa autorskiego, które mogg zakoriczy‹ wojne, jednoczesnie zapewniajac artystom
¡autorom odpowiedniq ochrone.
Lawrence Lessig, z Przedmowy
ISBN 978********-010-1
REMIX
9/09
01367
WYDAWNICTWA AKADEMICKIE | PROFESJONALNE
ID: 777648269
xxx xxx xxx
Dodane 01 maja 2024
REMIKS Aby sztuka i biznes rozkwitaty w hybrydowej gospodarce Lessig
Tylko przedmiot
49 zł
do negocjacji
Cena z Przesyłką OLX
Użytkownik
Lokalizacja