Prywatne
Stan: Nowe
Opis
format: 232 x 252 mm
stron: 136
48 całostronicowych il. kolorowych, 19 cz.-b. i 2 kolorowe fotografie
okładka twarda, lakierowana
Katalog wystawy, pokazanej w Galeriach Polskiego Domu Aukcyjnego „SZTUKA” w Krakowie i w Warszawie, prezentuje całostronicowe fotografie wszystkich eksponowanych dzieł Ryszarda Winiarskiego z lat 1973-1974 pochodzących ze zbiorów prywatnych. Artysta jest zaliczany w Polsce do „klasyków gatunku” twórczości balansującej „na pograniczu sztuki i nauki”. Płótna Winiarskiego wypełniają białe i czarne kwadraty o wymiarach 1 x 1 cm, traktowane jako odpowiedniki „zera” i „jedynki” w matematyce. Rozmieszczenie punktów na płaszczyźnie obrazu to wynik losowania kostką do gry i obliczeń. Osiągany efekt jest tu zależny od przypadku, jednak to artysta określa wstępne założenia każdego „programu” i wpływa w ten sposób na ogólną dyspozycję obrazu, wprowadza doń elementy porządkujące. Z czasem sposób losowania skomplikował się — artysta wprowadzał do „programów” dodatkowe dane: kolor, osie symetrii, iluzoryczną przestrzeń, w końcu trzeci wymiar. W przestrzennych pracach istotnym aspektem jest zaangażowanie widza: od jego ustawienia względem „przypadkowej sytuacji” czy układu elementów zależy zaobserwowany efekt. Obrazy zostały podzielone na pięć grup według przyjętej przez artystę metody losowania.
stron: 136
48 całostronicowych il. kolorowych, 19 cz.-b. i 2 kolorowe fotografie
okładka twarda, lakierowana
Katalog wystawy, pokazanej w Galeriach Polskiego Domu Aukcyjnego „SZTUKA” w Krakowie i w Warszawie, prezentuje całostronicowe fotografie wszystkich eksponowanych dzieł Ryszarda Winiarskiego z lat 1973-1974 pochodzących ze zbiorów prywatnych. Artysta jest zaliczany w Polsce do „klasyków gatunku” twórczości balansującej „na pograniczu sztuki i nauki”. Płótna Winiarskiego wypełniają białe i czarne kwadraty o wymiarach 1 x 1 cm, traktowane jako odpowiedniki „zera” i „jedynki” w matematyce. Rozmieszczenie punktów na płaszczyźnie obrazu to wynik losowania kostką do gry i obliczeń. Osiągany efekt jest tu zależny od przypadku, jednak to artysta określa wstępne założenia każdego „programu” i wpływa w ten sposób na ogólną dyspozycję obrazu, wprowadza doń elementy porządkujące. Z czasem sposób losowania skomplikował się — artysta wprowadzał do „programów” dodatkowe dane: kolor, osie symetrii, iluzoryczną przestrzeń, w końcu trzeci wymiar. W przestrzennych pracach istotnym aspektem jest zaangażowanie widza: od jego ustawienia względem „przypadkowej sytuacji” czy układu elementów zależy zaobserwowany efekt. Obrazy zostały podzielone na pięć grup według przyjętej przez artystę metody losowania.
ID: 904604132
xxx xxx xxx
Dodane 14 kwietnia 2024
Ryszard Winiarski Prace z lat 1973-74
95 zł
Użytkownik
Lokalizacja