Kim jest archiwista? Praca takiej osoby polega na szeroko rozumianej opiece nad dokumentami oraz zarządzanie dokumentacją. Zatrudnienie można znaleźć w sektorze prywatnym oraz państwowym.
Co robi archiwista? Charakterystyka zawodu
Obowiązki archiwisty to m.in.:
- porządkowanie i ewidencjonowanie dokumentów i akt;
- dbanie o należyte przechowywanie dokumentów, czyli zabezpieczenie ich przed zniszczeniem oraz dbanie o odpowiednią temperaturę i wilgotność w archiwum;
- opracowywanie i sygnaturowanie akt;
- tworzenie baz danych, w tym digitalizacja archiwów, czyli tworzenie cyfrowych kopii dokumentów i akt;
- udostępnianie zgromadzonych dokumentów zainteresowanym osobom;
- ocena czy zbiory są zdatne do użytku;
- przekazywanie zbiorów do zniszczenia;
- dbanie o to, aby osoby nieupoważnione nie miały dostępu do akt;
- przygotowywanie prezentacji albo wystaw;
- wystawianie zaświadczeń dla osób poszukujących danych dokumentów;
- analizowanie akt i przekwalifikowywanie dokumentów.
Wymagania na archiwistę
Podstawowe wymagania na archiwistę to ukończona co najmniej szkoła średnia i zdana matura. Natomiast kończąc studium policealne, można uzyskać tytuł technika archiwisty. Zatrudnienie w archiwach dostaną też osoby po ukończeniu studiów na kierunku historycznym o specjalizacji związanej z archiwistyką. Wykształcenie wyższe oraz znajomość języków obcych daje szansę na rozwój zawodowy i możliwości awansu.
Wymagane kwalifikacje archiwisty to: spostrzegawczość, dokładność, dociekliwość, skrupulatność, odpowiedzialność, cierpliwość, umiejętność analizowania informacji, umiejętność pełnego skoncentrowania się na pracy, dobra pamięć, umiejętność codziennego wykonywania tych samych czynności bez znużenia, samodzielność, wytrwałość.
O czym powinien pamiętać przyszły archiwista?
Praca w archiwum to zajęcie spokojne, a tryb jest zdecydowanie siedzący – przy biurku. W swojej pracy archiwista korzysta głównie z komputera, kserokopiarki, skanera oraz różnego rodzaju czytników. Zatem jest to odpowiednie zajęcie dla ludzi spokojnych, a nie ekstrawertyków.
Archiwista – zarobki. Ile zarabia archiwista?
Pensje archiwistów zależą od doświadczenia zawodowego, wykształcenia, wielkości firmy i miasta. Mediana miesięcznego wynagrodzenia to ok. 5000 zł brutto. Jednak najlepsi mogą zarabiać nawet powyżej 6000 zł brutto.
W jakich branżach znajdzie zatrudnienie archiwista?
Archiwista pracę znajdzie w sektorze państwowym, np. może to być praca w bibliotece, praca w muzeach, praca w instytucjach państwowych takich jak urzędy, szpitale, uczelnie wyższe, szkoły, kancelarie komornicze oraz jednostkach archiwów państwowych zajmujących się zbieraniem i przechowywaniem dokumentów dotyczących historii naszego kraju.
Archiwista w sektorze prywatnym znajdzie zatrudnienie w kancelariach prawnych, instytucjach kultury oraz szkołach i uczelniach. Potrzebny jest też archiwista w korporacji oraz dużych zakładach przemysłowych.
Archiwista – oferty pracy w Twojej okolicy
Wolne stanowiska w urzędzie i innych jednostkach państwowych są ogłaszane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) zamieszczonym na stronie internetowej danej instytucji. Archiwista pracę znajdzie też przeszukując ogłoszenia w popularnych serwisach np. OLX Praca. Niekiedy informacje o wakatach są umieszczone w gablotach na korytarzach sądów, urzędów albo muzeów.