Maszynista to zawód dla osób lubiących maszyny i podróże. Warto wiedzieć, że uprawnienia zdobyte w Polsce są uznawane także w pozostałych państwach Unii Europejskiej.
Co robi maszynista? Charakterystyka zawodu
Zawód maszynisty jest zawodem regulowanym, co oznacza, że kandydat musi spełnić określone wymagania dotyczące wieku, wykształcenia, stanu zdrowia oraz odbyć szkolenia i zdać egzaminy. W naszym kraju trzeba też być niekaranym.
Maszynista uprawniony do samodzielnego prowadzenia pojazdów kolejowych i pociągów na sieci kolejowej musi mieć licencję i świadectwo maszynisty.
Licencję maszynisty może uzyskać osoba, która:
- ukończyła 18 lat;
- ma co najmniej wykształcenie zasadnicze zawodowe lub zasadnicze branżowe;
- spełnia odpowiednie wymagania zdrowotne, fizyczne i psychiczne: badany jest szczególnie wzrok, słuch, refleks, podzielność uwagi i zdolność koncentracji, a także diagnostyka cukrzycy i chorób serca, oraz testy psychologiczne;
- odbyła szkolenie praktyczne i teoretyczne oraz zdała egzamin na licencję maszynisty.
Mając licencję, kolejnym etapem do zawodu maszynisty jest uzyskanie świadectwa maszynisty. Kandydat musi mieć już pracę na kolei i uzyskać orzeczenie lekarskie potwierdzające spełnienie wymagań zdrowotnych.
Szkolenie zawodowe zajmuje od 10 do 16 miesięcy i obejmuje staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne, wykłady teoretyczne i zajęcia praktyczne, w tym prowadzenie pojazdu kolejowego pod nadzorem. Szkolenie kończy się egzaminem składającym się z części teoretycznej w formie testu oraz praktycznej, czyli jazdy na pojeździe.
Uprawnienia maszynisty są określone kategoriami:
- A1 – prowadzenie lokomotyw manewrowych;
- A2 – pociągów roboczych;
- A3 – kolejowych pojazdów specjalnych;
- A4 – wszelkich innych lokomotyw, kiedy używane są do przetaczania;
- A5 – taboru kolejowego nieobjętego wyżej wymienionymi kategoriami;
- B1 – dla przewozu osób;
- B2 – dla przewozu towarowego.
Maszynista jest odpowiedzialny za: kierowanie pociągiem, stan techniczny pojazdu trakcyjnego, odpowiednie sprzęgnięcie pojazdu ze składem pociągu, utrzymanie czystości w kabinie maszynisty i przedziałach maszynowych oraz szyb czołowych, zewnętrznej części podwozia czy reflektorów, ogrzewanie pociągów w zimowych miesiącach.
Dlatego maszynista powinien się wyróżniać: spostrzegawczością, dokładnością i sumiennością, szybkim refleksem, umiejętnością szybkiego podejmowania trafnych decyzji, podzielnością uwagi, punktualnością, odpornością na stres, odpornością emocjonalną, wytrwałością.
Praca jako Maszynista – zarobki. Ile zarabia maszynista?
Zarobki maszynisty zależą przede wszystkim od:
- przewoźnika, dla którego pracuje i jego kapitału;
- kategorii prowadzonych pociągów;
- stażu pracy;
- regionu zatrudnienia.
Miesięczne wynagrodzenie całkowite (mediana) na stanowisku maszynisty wynosi ok. 7200 zł brutto plus dodatki np. za pracę w niedziele i święta.
W jakich branżach znajdzie zatrudnienie maszynista?
Zatrudnienie w zawodzie maszynisty można znaleźć na kolei dalekobieżnej zajmującej się transportem pasażerów lub towarów oraz w różnych formach transportu publicznego, np. metrze lub kolei regionalnej. Zasadniczo maszynista może zostać zatrudniony wszędzie tam, gdzie trzeba obsługiwać pojazdy poruszające się po szynach. Wyjątkiem są tramwaje i trolejbusy, które obsługują motorniczy.
Maszynista – oferty pracy w Twojej okolicy
Oferty zatrudnienia w spółce kolejowej jako maszynista można szukać, przeglądając strony internetowe danej spółki. Jednak szybszym rozwiązaniem jest skorzystanie z portali ogłoszeniowych np. OLX Praca. Tam w jednym miejscu znajdziesz wszystkie aktualne oferty.